Monday 9 May 2011

Love.

Assalamualaikum Geniuses :)

I am one of your new author.
Okay tipu.
Actually aku bukan tamak nak sampai dua acc,
masalahnya aku lupa password.
Sebab, ingat tak post dulu aku cakap aku takkan post lagi?
Hahaha so faham faham la.
Aku akan delete a.s.a.p data yang bagi aku, tak guna dah.
That's why.
So, makan la meggi selalu.
aku tak makan selalu okay. nasihat je.


Jom bercinta :)
Aku bukan tengah approach korang. Tapi ajak je.
Hehehe.


Aku teringat masa sekolah dulu, cikgu aku paksa cakap
"I love Chemistry"
Aku lupa ada gaya love tu ke tak.
Tapi memang aku kena buat benda tu.
Aku tak suka Chemistry ni actually dulu la.
Tapi sekarang masih sama.
Lebih kurang. Plus minus.

Aku nak ajak korang bercinta mengenali ketenangan.
Love to know the calmness.


I think all of you must be struggling to study.
Some may still searching the perfect way to study
when you are not in your home sweet home anymore.
No mummy to make you coffee or milo.
No daddy that came just to disturb you while studying
to not make you feel bore when you are there just with the books.
No brother came and just to pass by.
No Sisters watching television with Gossip girls is on air,
or Vampire Diaries for even moreeee.
No baby brother came just to check you out, study with you or came with foods :)
Or anything.


Well i am not the best motivator or apa apa lah, but i would love to share something.
Something that you may know without knowing.
i dont understand
Know without knowing tu macam,
kau nampak seseorang ke sesuatu ke, kau tau apa tu, tapi sebenarnya kau tak tahu.
Hahaha.
Contoh 1: kau nampak ada manusia ni, kau tau nama dy tapi yang kau tak tahu adalah hati budi dia.
Contoh 2: kau nampak aku, tapi kau tak tahu aku ni baek sebenarnya.
Contoh 3: kau belajar Biochemistry, kau tau la carbohydrates tu can be used as energy, tapi kau tak tahu processes dia.
Some sort.

Back to the basic ah.
Love to know the calmness.

Bawak bertenang.
Aku tak habis tulis lagi.


Semua orang ada cara masing masing kan?
Ada yang dengar lagu.
Ada yang sms.
Ada yang tengok movie.
Ada yang ngushar (usha).
Ada yang tidur.
Baru boleh dapat the calmness.

Musim musim nak exam ni, korang jangan ah stress sangat.
Bak kata member,
"jangan study sebab exam",
tapi kalau tak exam kita mana study sangat tak ke gitu?
Bak member lagi,
"Study ingat Allah, jangan tinggal ibadah sebab exam"
Which is sangat betul.


Calmness is needed to balance our body balance and function.
Tapi untuk itu kena relax.
Eg : we can't in sympathetic for 24/7 right?
Golgi tendon spindle, as you know dia inhibit tension in muscles and lead to relaxation.
See, our bahan dalaman pun reti.

Ni aku bagi korang cara yang aku SENDIRI
copy.
(tak la, aku baca dari somewhere)

A. Few Steps
  • Kenal apa benda yang stress kan korang and jangan sembunyi ketidakselesaan semulajadimu. eceh hehe
Eg : korang tak suka study! STRESS! Study je rasa nak pitam, study je rasa nak pitam. Jangan sorok weyy.
Esok nampak je orang pegang buku je, korang cakap la "tak baek baca banyak banyak nanti otak tepu, boleh gila".
Tak lah. Stress sebenarnya baek untuk excitement and motivate diri kita. Tapi jangan lebih lebih. Kalau tengah belajar, tetiba nak gila, jangan sorok nak gak blaja, patutnya korang stop la kejap. Kalau teruskan tu yang jadi Elbert Einstein 2000.

  • Sedia untuk relax.
Eg : first of all, amid all the busy things you're doing. Relaxation actually can improve our productivity, not lessen it. While not adding up relaxation to you life can lead to burn out, fatigue, or senang cerita gila sendiri.
1. Let go of guilt. Jangan lah ye rasa bersalah kalau nak rehat dari study.
2. Accept sleep is a tremendously important part of life. Sape terasa? Haha sorry. Recharge yourself by right period of sleep.
3. And knows that, finding our ways to relax is ain't easy. It takes time, there will be trial and error. But, don't give up.
Benda ni bukan untuk masa exam je, for our whole life kan so nanti bolehlah rejuvenate your enthusiasm for living full :)

  • Sediakan masa untuk relax
Eg : Tak salah tengok movie, dengar lagu, jalan jalan tapi semuanya kena berhad. Aku pun jenis dengar lagu tak dengar dunia. Sebab volume kuat sangat. Masa study lagu. Tandas lagu. Kebanyakkan lagu. Tapi ada masa yang aku tak dengar lagu. Jap point aku ialah aku relax macam dengar lagu la. Tapi ayat aku macam aku relax sungguh je.
Abaikan. Point sebenarnya, tah la. Jangan relax sangat jangan stress sangat.


Sebenarnya banyak je cara. Aku pun nak stress buat benda ni so aku rasa aku kena stop. Hahaha LOL.
Study weh. Assalamualaikum.

5 comments:

Dr. Hana said...

ada butang like x? hahaha.

xxzvy said...

Kat mana? Aku tak faham. Haha

Budak Hebat said...

safa punya entri memang meletup ja. Good ! Tbik toin toin

Btw, jangan lupa password lagi. haha

MUJA said...

setuju kata org di atas :)

xxzvy said...

Haha perli nampak. Anyways, thanks :)